עבודה לפי עמלות בלבד –
זכויות לפיצויי פיטורים, שכר מינימום דמי חופשה ויתר זכויות
 
האם עובד, אשר שכרו משולם על בסיס עמלות בלבד, זכאי כי המעביד ישלם לו שכר מינימום בחודשים בהם לא היה זכאי לקבל עמלות מעסקאות שביצע?

התשובה לכך חיובית. בהתאם לפסיקתו של בית הדין הארצי לעבודה מעביד חייב לשלם לעובד ששכרו משתלם על בסיס עמלות, ואשר הכנסתו החודשית מהעמלות נמוכה משכר המינימום החודשי – את שכרו של העובד עד לגובה שכר המינימום החודשי. בחודשים בהם העובד לא השתכר כלל, חייב המעביד לשלם לעובד שכר מינימום מלא.
יחד עם זאת נקבע בפסק הדין כי המעסיק יהיה זכאי לקזז מהעמלות שישולמו לעובד בעתיד, בחודשים בהם העמלות עלו על גובה שכר המינימום, את ההפרשים ששילם, ובתנאי שסכום הניכוי לא יעלה על הסכום המותר לניכוי מקדמות על פי חוק הגנת השכר וכן בתנאי שלאחר ניכוי סכום ההשלמה יוותר בידי העובד בחודש הניכוי סכום השווה לשכר המינימום החודשי.
 
האם עובד בעמלות זכאי לפיצויי פיטורים? כיצד יחושבו פיצויים אלה?
גם כאן התשובה חיובית. החישוב ייעשה בהתאם לממוצע העמלות שהרוויח העובד במהלך 12 חודשי העסקתו האחרונים במכפלת שנות העבודה.
 
האם עובד בעמלות, זכאי לימי חופשה בתשלום במהלך תקופת העבודה? כיצד יחושב ערך יום חופשה?
עובד בעמלות זכאי לצאת לחופשה בתשלום על חשבון מעבידו בהתאם לערך שכר עבודתו היומי כפול ימי החופשה להם זכאי העובד. שכר עבודתו היומי של העובד הינו הסכום היוצא מחילוק שכר רבע השנה שקדמה ליציאה חופשה של העובד למספר תשעים. חוק חופשה שנתית קובע כי
היו ברבע השנה חודשי עבודה לא מלאים, יחושב השכר היומי הממוצע לפי רבע השנה של העבודה המלאה ביותר שבשנים עשר החודשים שקדמו לחופשה, בהתאם לבחירת העובד.
הפסיקה הדגישה, כי העובד אינו יכול לבחור את חודשים בהם השכר היה הגבוה ביותר אלא יכול הוא לבחור את שלושת החודשים בהם היקף המשרה היה הגבוה ביותר. 
 
האם עובד בעמלות, זכאי לפדיון חופשה בתשלום בסיום תקופת העבודה לאור התפטרות או פיטורים?
 התשובה לכך חיובית. בהתאם לפסיקתו של בית הדין האזורי לעבודה עובד בעמלות זכאי לפדיון ימי חופשה, על אף שחוק שעבודה ומנוחה לא חל עליו, עם סיום יחסי עובד מעביד באם לא ניתנו לו ימי חופשה בתשלום במהלך תקופת עבודתו. החריג לכך הינו במקרה בו הצדדים הסכימו באופן מפורש וחד משמעי, כי השכר המשולם על בסיס עמלות כולל תשלום בגין דמי חופשה.
 
האם עובד בעמלות זכאי לתמורת שכר בגין עבודה בשעות נוספות, בשבת ובחג?
בהתאם לפסיקתו של בית הדין הארצי, ובהינתן כי על פי רוב עובדים על בסיס עמלות הינם אדונים לזמנם ותלויים אך ורק בתפוקת עבודתם, הרי שאלה אינם זכאים בדרך כלל לשכר בגין עבודה בשעות נוספות. יחד עם זאת, הדבר תלוי בנסיבותיו המיוחדות של כל מקרה ומקרה ובמידת החירות של העובד שלא לעבוד שעות נוספות או במהלך שבתות וחגים.
 
האם עובד בעמלות זכאי לתשלום בגין הוצאות נסיעה?
התשובה לכך חיובית. באם הצדדים לא הכלילו במפורש את תשלום הוצאות הנסיעה בתוך תשלום העמלות, העובד זכאי לתשלום נפרד בגין הוצאות נסיעה.
 
   
 
 
 
כל הזכויות שמורות לאשכנזי טהון עורכי דין.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.
השימוש בלשון זכר הינו לנוחיות בלבד וכל האמור רלוונטי באופן זהה לנשים.
 
 


Go Back  Print  Send Page

כתובתנו: בית כלל, דרויאנוב 5, קומה 8 תל אביב 63143;טלפון - 077-2013690 פקס - 077-2013220 

כיתבו אלינו: at-lawyers@013.net

כל הזכויות שמורות למשרד אשכנזי טהון עורכי דין. האמור באתר איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
למידע נוסף אנא צרו עימנו קשר.

Site Map  |  Make us your HomePage |  Top
  |  
לייבסיטי - בניית אתרים