דף הבית >> תובענה ייצוגית
 

תובענה ייצוגית ככלי מרכזי במיצוי זכויות עובדים
  
מהי תובענה ייצוגית?
 
חוק תובענות ייצוגיות מאפשר לעובד להפוך את תביעתו האישית לתביעה ייצוגית, ובכך להפוך למייצג של קבוצת העובדים אשר תביעתם הפוטנציאלית מעוררת שאלות דומות, משפטית ועובדתית, לתביעה אותה הגיש.
הגשת בקשה לאישור תביעה כתובענה ייצוגית תיעשה במקום בו עובד הינו בעל תביעה אישית כנגד מעסיקה המעסיקה, והעסיקה בעבר מספר גדול של עובדים.
 
לדוגמא:
עובד בחברת שמירה אשר לא הופרשו עבורו כספים לצורך פנסיה ותבע את מעסיקתו בעילה זו, רשאי להגיש בקשה לאישור תביעתו כתובענה ייצוגית ובכך לייצג את קבוצת העובדים של חברת השמירה להם לא שולמה לפנסיה על אף שהינם זכאים לכך.
 
האם העובד זכאי לקבל שכר טרחה על-ידי בית הדין בעבור הגשת הבקשה?
 
התשובה חיובית. בית הדין רשאי לפסוק לטובת תובע ייצוגי שכר טרחה, בנפרד מהשכר לו זכאי עורך הדין שהגיש את התובענה הייצוגית.
 
מהם התנאים להגשת בקשה לאישור תביעה כתובענה ייצוגית על-ידי עובד?
 
1.        סמכותו של בית הדין לדון בבקשה היא כי לא חל על הצדדים הסכם קיבוצי המסדיר את יחסי העבודה. יחד עם זאת הפסיקה סייגה חריג זה וקבעה,  כי אף במקום בו חל הסכם קיבוצי, אך ארגון העובדים אינו נאבק בעניין מסוים המוסדר בהסכם, ראוי הוא לאפשר לעובדים בודדים להגיש תביעה ייצוגית באותו עניין.
2.        למבקש קיימת עילת תביעה אישית – יודגש, כי אף אם לאחר הגשת הבקשה שולם למבקש הסכום אותו תבע הרי שהתשלום אינו מונע המשך ניהול ההליכים בתובענה הייצוגית.
3.        התביעה האישית מעוררת שאלות מהותיות ומשותפות לכלל חברי הקבוצה – בעניין זה נקבע כי די בכך שהשאלות העיקריות תהיינה משותפות לחברי הקבוצה.
4.        הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת הנה במסגרת תובענה ייצוגית – בעניין זה נקבע,  כי העיקרון הוא שעל הערכאה השיפוטית לקבוע את הזכות. אם נקבעת הזכות על הנתבע לחשב את הסעד המגיע לכל אחד מבני הקבוצה.
נחזור לדוגמת העובד לו חבים תשלומים עבור פנסיה. ברור, כי לכל עובד של המעסיקה חבים סכומים שונים בגין פנסיה התלויים בתקופת העסקתו וחישוב שכרו הקובע. עובדה זו אינה מונעת את הגשת הבקשה כיוון שעל בית הדין לקבוע את קיומה של הזכות, דהיינו האם העובדים זכאים לפנסיה.
  
לסיכום
 
כלי התובענה הייצוגית הינו כלי רב עוצמה במימוש זכויות עובדים, במיוחד אלה המועסקים על-ידי גופים גדולים אשר מעסיקים עובדים רבים.
 
כל הזכויות שמורות לאשכנזי טהון עורכי דין.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.
 

Go Back  Print  Send Page

כתובתנו: בית כלל, דרויאנוב 5, קומה 8 תל אביב 63143;טלפון - 077-2013690 פקס - 077-2013220 

כיתבו אלינו: at-lawyers@013.net

כל הזכויות שמורות למשרד אשכנזי טהון עורכי דין. האמור באתר איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
למידע נוסף אנא צרו עימנו קשר.

Site Map  |  Make us your HomePage |  Top
  |  
לייבסיטי - בניית אתרים